„Spôsob akým sa slabé deti posilňujú, je rovnaký, akým sa silné zdokonaľujú.“ (Mária Montessoriová)
Materská škola pre deti so zdravotným znevýhodnením poskytuje výchovno – vzdelávaciu starostlivosť deťom predškolského veku so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami so zameraním na deti s mentálnym postihnutím, autizmom a inými pervazívnymi poruchami.
Organizácia v Materskej škole sa riadi podľa Školského poriadku materskej školy, ktorý vydáva zástupkyňa Materskej školy ul. J. Vojtaššáka 13 v Žiline, v zmysle § 153 zákona č. 245/2008 Z.z o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len školský zákon ).
Pracujeme podľa Školského vzdelávacieho programu „ Šťastné deti,“ ktorý bol vypracovaný na základe schváleného Vzdelávacieho programu pre deti so zdravotným znevýhodnením, schválený 15. mája 2017. Súčasťou vzdelávacieho programu „ Šťastné deti“ je aj vypracovaný Individuálny vzdelávací program pre deti s viacnásobným postihnutím. V platnosti sú aj dopracované programy – špecifiká obsahov z programu pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou a pre deti s autizmom a ďalšími pervazívnymi poruchami.
Materská škola spolu so špeciálnou základnou školou a základnou školou pre žiakov s autizmom realizuje veľké množstvo spoločných výchovno- vzdelávacích, športových a iných spoločenských aktivít, medzi ktoré patria: projektové – zážitkové dni, športové hry, komunitné stretnutia s rodičmi a podporovateľmi školy, výlety, exkurzie, návštevy knižnice, divadla a iných kultúrnych inštitúcií. Aktívne sa zapájame do výziev a projektov zameraných na podporu vzdelávania, terapií a medzinárodnú spoluprácu.
Materská škola vychádza z analýzy doterajšej praxe a skúseností a vo výchove a vzdelávaní detí so špeciálnopedagogickými potrebami sa zameriava na rozvoj v týchto oblastiach:
- primerane rozvíjať pohybové schopnosti v jemnej a hrubej motorike,
- osvojiť si základné matematické pojmy,
- rozvíjať verbálne, neverbálne komunikatívne schopnosti,
- rozvíjať základné grafomotorické zručnosti,
- osvojiť si hygienické návyky,
- rozvíjať samostatnosť pri sebaobslužných návykoch,
- pochopiť a rešpektovať jednoduché pravidlá v hre a reálnom živote,
- rozvíjať schopnosť sebarealizácie pri výtvarnom, hudobnom a tanečnom prejave,
- rozvíjať pozitívne morálne a vôľové vlastnosti,
- rozvíjať kultúrne a spoločenské návyky,
- osvojiť si pravidlá cestnej premávky,
- rozvíjať elementárne sociálne a personálne kompetencie a ich využitie v reálnom živote,
- rozvíjať vecné poznanie smerom od blízkeho k vzdialenejšiemu, od jednoduchšieho k zložitejšiemu.
Komplexná edukačná starostlivosť o deti so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami predprimárneho veku sa realizuje s využitím individuálneho prístupu, špeciálnych cvičení, metód, zásad, rôznych aktivít a prvkov ako je:
- práca s Lego Dacta – rozvoj jemnej motoriky,
- aromaterapia – prevencia chorôb horných a dolných dýchacích ciest,
- muzikoterapia – na uvoľnenie a relaxáciu detského organizmu,
- biblioterapia
- pitný program,
- canisterapia,
- fyzioterapia,
- bazálna stimulácia,
- snoezelen,
- výlety rodným krajom – zážitkové učenie,
- projektové – zážitkové dni,
- využívanie záhrady, externých herných prvkov k rozvoju zmyslov,
- využívanie terapeutickej miestnosti Snoezelen k rozvoju všetkých zmyslov,
- využívanie terapeutických miestností na podporu senzorickej integrácie,
- využívanie technického kútika – dielne,
- využívanie interaktívnej tabule, počítačovej techniky na osvojovanie a upevňovanie nadobudnutých poznatkov v edukačných aktivitách.