Materská škola

„Spôsob akým sa slabé deti posilňujú, je rovnaký, akým sa silné zdokonaľujú.“ (Mária Montessoriová)

Materská škola pre deti so zdravotným znevýhodnením poskytuje výchovno – vzdelávaciu starostlivosť deťom predškolského veku so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami so zameraním na deti s mentálnym postihnutím, autizmom a inými pervazívnymi poruchami.

Organizácia v Materskej škole sa riadi podľa Školského poriadku materskej školy, ktorý vydáva zástupkyňa Materskej školy ul. J. Vojtaššáka 13 v Žiline, v zmysle § 153 zákona č. 245/2008 Z.z o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len školský zákon ).

Pracujeme podľa Školského vzdelávacieho programu „ Šťastné deti,“ ktorý bol vypracovaný na základe schváleného Vzdelávacieho programu pre deti so zdravotným znevýhodnením, schválený 15. mája 2017. Súčasťou vzdelávacieho programu „ Šťastné deti“ je aj vypracovaný Individuálny vzdelávací program pre deti s viacnásobným postihnutím. V platnosti sú aj dopracované programy – špecifiká obsahov z programu pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou a pre deti s autizmom a ďalšími pervazívnymi poruchami.

Materská škola spolu so špeciálnou základnou školou a základnou školou pre žiakov s autizmom realizuje veľké množstvo spoločných výchovno- vzdelávacích, športových a iných spoločenských aktivít, medzi ktoré patria: projektové – zážitkové dni, športové hry, komunitné stretnutia s rodičmi a podporovateľmi školy, výlety, exkurzie, návštevy knižnice, divadla a iných kultúrnych inštitúcií. Aktívne sa zapájame do výziev a projektov zameraných na podporu vzdelávania, terapií a medzinárodnú spoluprácu.

Materská škola vychádza z analýzy doterajšej praxe a skúseností a vo výchove a vzdelávaní detí so špeciálnopedagogickými potrebami sa zameriava na rozvoj v týchto oblastiach:

  • primerane rozvíjať pohybové schopnosti v jemnej a hrubej motorike,
  • osvojiť si základné matematické pojmy,
  • rozvíjať verbálne, neverbálne komunikatívne schopnosti,
  • rozvíjať základné grafomotorické zručnosti,
  • osvojiť si hygienické návyky,
  • rozvíjať samostatnosť pri sebaobslužných návykoch,
  • pochopiť a rešpektovať jednoduché pravidlá v hre a reálnom živote,
  • rozvíjať schopnosť sebarealizácie pri výtvarnom, hudobnom a tanečnom prejave,
  • rozvíjať pozitívne morálne a vôľové vlastnosti,
  • rozvíjať kultúrne a spoločenské návyky,
  • osvojiť si pravidlá cestnej premávky,
  • rozvíjať elementárne sociálne a personálne kompetencie a ich využitie v reálnom živote,
  • rozvíjať vecné poznanie smerom od blízkeho k vzdialenejšiemu, od jednoduchšieho k zložitejšiemu.

Komplexná edukačná starostlivosť o deti so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami predprimárneho veku sa realizuje s využitím individuálneho prístupu, špeciálnych cvičení, metód, zásad, rôznych aktivít a prvkov ako je:

  • práca s Lego Dacta – rozvoj jemnej motoriky,
  • aromaterapia – prevencia chorôb horných a dolných dýchacích ciest,
  • muzikoterapia – na uvoľnenie a relaxáciu detského organizmu,
  • biblioterapia
  • pitný program,
  • canisterapia,
  • fyzioterapia,
  • bazálna stimulácia,
  • snoezelen,
  • výlety rodným krajom – zážitkové učenie,
  • projektové – zážitkové dni,
  • využívanie záhrady, externých herných prvkov k rozvoju zmyslov,
  • využívanie terapeutickej miestnosti Snoezelen k rozvoju všetkých zmyslov,
  • využívanie terapeutických miestností na podporu senzorickej integrácie,
  • využívanie technického kútika – dielne,
  • využívanie interaktívnej tabule, počítačovej techniky na osvojovanie a upevňovanie nadobudnutých poznatkov v edukačných aktivitách.