V centre nášho záujmu je:
- komplexná psychologická diagnostika detí so zdravotným znevýhodnením a špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- diagnostika psychomotorického vývinu a sociálneho vývinu dieťaťa – určenie aktuálnej úrovne pohybových, motorických, kognitívnych a sociálnych zručností a schopností
- rané (včasné) psychologické poradenstvo pre rodiča dieťaťa s oneskoreným psychomotorickým vývinom
- posúdenie prítomnosti autistických prejavov v správaní dieťaťa s následným odporúčaním na komplexné vyšetrenie u klinického psychológa
- psychologická intervencia vzhľadom na individuálne potreby dieťaťa využívajúc metódu senzorickej integrácie (snoezelen terapia) – stimulačnej terapie zameranej na rozvoj zmyslového vnímania,motoriky, orientácie v priestore, vnímania, rečových zručností a kognície u dieťaťa
- posudzovanie školskej zrelosti u detí, príprava na vstup do školy, psychologické poradenstvo v procese voľby povolania a prípravy na povolanie
- navrhovanie optimálneho spôsobu zaškolenia dieťaťa, odporúčanie k prípadnej integrácii dieťaťa, rediagnostika a prehodnocovanie priebehu zaškolenia, formy integrácie
- spolupráca so špeciálnym pedagógom pri vypracovávaní individuálnych výchovno-vzdelávacích programov, poradenstvo pre individuálne integrovaných žiakov
- poradenstvo rodičom (zákonným zástupcom) pri práci s dieťaťom so zdravotným znevýhodnením a špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, edukácia o zistených skutočnostiach a možných nápravách vzhľadom na stanovenú diagnózu, zároveň vypracovanie potrebných odporúčaní v oblasti rôznych finančných kompenzácií pre dieťa/žiaka
- poradenská a konzultačná činnosť pre pedagógov, školských špeciálnych pedagógov a iných záujemcov
Základným predpokladom úspešnej starostlivosti je, že včas rozpoznávame a určíme rozsah zdravotného znevýhodnenia a podáme návrh na zabezpečenie komplexnej špeciálno-pedagogickej, logopedickej i rehabilitačnej starostlivosti v závislosti od individuálnych potrieb dieťaťa.
Stanovenie diagnózy mentálneho postihnutia resp. vyvrátenie tejto diagnózy je založené na komplexnom hodnotení dieťaťa: podrobná anamnéza, pozorovanie, komplexná inteligenčná batéria,štruktúrované/neštruktúrované úlohy, rozhovor s rodičom. Psychologické vyšetrenie dieťaťa nemôže byť vždy štandardné, vyžaduje si individuálny prístup vzhľadom k veku dieťaťa, jeho schopnostiam, zručnostiam, špecifickým črtám a k motivácií počas testovej situácie.