Špeciálna základná škola s materskou školou, Vojtaššáka 13, Žilina
____________________________________________________________________
PRÍPRAVNÝ ROČNÍK
„Prípravný ročník je náročnejší ako škôlka,
no hravejší ako škola.“
1.
ČO JE PRÍPRAVNÝ ROČNÍK?
Prípravný ročník je medzičlánok medzi materskou školou a 1. ročníkom školy.
Prípravný ročník je definovaný v § 97 ods. 3 školského zákona: „Prípravný ročník je určený pre žiakov podľa § 2 písm. k),
ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov,
nedosiahli školskú spôsobilosť a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy so vzdelávacím programom podľa § 95 ods. 1 písm. b).
Absolvovanie prípravného ročníka sa považuje za prvý rok plnenia povinnej školskej dochádzky.”
Vzdelávajú sa podľa ŠKVP pre prípravný ročník.
PRE KOHO JE PRÍPRAVNÝ ROČNÍK?
V prípravnom ročníku sa vzdelávajú deti so zdravotným znevýhodnením, zdravotným postihnutím,
choré alebo zdravotne oslabené, deti s vývinovými poruchami a poruchou správania.
Cieľom je pripraviť ich na úspešné zvládnutie školskej práce v základnej alebo špeciálnej základnej škole.
Denný režim a rozvrh v prípravnom ročníku je navrhnutý a koncipovaný tak, aby sa deti nepreťažovali,
no mali zmysluplne využitý čas na ich plnohodnotný, primeraný vývin.
Prípravný ročník je zameraný na plynulý prechod od hravého zamestnania doma, resp. v materskej škole k pravidelnej práci na vyučovaní.
Je určený pre žiakov s mentálnym postihnutím a pre žiakov s autizmom.
ČO V PRÍPRAVNOM ROČNÍKU ROBÍME?
V príjemnej atmosfére dieťa hravou formou nabieha na školský systém, zvyká si na školské povinnosti v prostredí kamarátov, hračiek a hier.
Činnosť na vyučovaní nie je prísne členená, ale vyučujúci ju flexibilne prispôsobuje potrebám detí a cieľom, ktoré práve sleduje.
PRÍPRAVNÝ ROČNÍK JE NÁROČNEJŠÍ AKO ŠKÔLKA, NO HRAVEJŠÍ AKO ŠKOLA
OBSAH ČINNOSTÍ V PRÍPRAVNOM ROČNÍKU JE ZAMERANÝ NA:
- rozvoj reči a komunikačných schopností dieťaťa
- rozvoj sluchového a zrakového vnímania
- rozvoj jemnej motoriky, grafomotoriky, taktilno-kinestetického vnímania,
prípravu na písanie a prvky výtvarnej výchovy - rozvoj zmyslového vnímania a základov matematických predstáv, priestorovej orientácie
- rozvoj samostatnosti a tvorivosti dieťaťa prostredníctvom pracovného vyučovania
2.
- rozvoj hrubej motoriky a zdravého telesného vývinu dieťaťa
- vytváranie správnych medziľudských vzťahov v kolektíve detí
… a samozrejme podľa individuálnych potrieb dieťaťa.
S PRIHLIADNUTÍM NA INDIVIDUÁLNE POTREBY A JEDINEČNOSŤ DIEŤAŤA MÁME V NAŠEJ ŠKOLE:
PRÍPRAVNÝ ROČNÍK PRE DETI S VIACNÁSOBNÝM POSTIHNUTÍM:
- multisenzorický rozvoj vo všetkých oblastiach
- individuálny prístup zabezpečený nižším počtom žiakov v triede s asistenciou
- cvičenia a rehabilitácie s diplomovaným fyzioterapeutom
- terapie prispôsobené potrebám dieťaťa – bazálna simulácia, muzikoterapia, biblioterapia, aromaterapia, Snoezelen terapia v špecializovanej Snoezelen miestnosti a exteriérové terapie v Snoezelen záhrade
- zabezpečenie hygienických potrieb, nácvik sebaobslužných a hygienických návykov
- individuálny vzdelávací program podľa ŠKVP pre prípravný ročník,
PRÍPRAVNÝ ROČNÍK PRE DETI S PORUCHAMI AUTISTICKÉHO SPEKTRA:
- štruktúrované a predvídateľné prostredie, ktoré mu umožní porozumieť svetu (orientovať sa v čase, priestore, vzťahoch)
- prípravný ročník pre deti s poruchami autistického spektra ponúka špeciálno-pedagogické pôsobenie, špeciálnymi edukačnými metódami, ktorých cieľom je ovplyvniť vývin dieťaťa tak, aby dospel na úroveň maximálne možnej nezávislosti (samostatnosti).
- individuálny vzdelávací program
- individuálnu logopedickú intervenciu
- celodenný rozvoj funkčných komunikačných zručností
- multisenzorický rozvoj vo všetkých oblastiach
- celodenné rozvíjanie sociálnych zručností a sociálneho správania
- špeciálne edukačné metódy
- štruktúrovanú triedu podľa individuálnych vzdelávacích programov
- zrakovú a sluchovú stimuláciu
- rozvíjanie predmatematických a matematických predstáv
- rozvíjanie grafomotoriky, jemnej a hrubej motoriky
V triede môže byť najmenej 4 a najviac 8 detí, aby bolo možné venovať sa každému dieťaťu individuálne.
Deti môžu v poobedňajších hodinách navštevovať školský klub.
Školský vzdelávací program je k dispozícii a k nahliadnutiu na stránke školy.
3.
V prípade, že máte záujem,
aby vaše dieťa
navštevovalo prípravný ročník,
je potrebné najneskôr do 15. mája 2021
podať prihlášku.
Elektronickú prihlášku nájdete na stránke školy pod ikonou
“Prípravný ročník”.
K prihláške je potrebné doložiť diagnostické závery vykonaných v CŠPP – špeciálny pedagóg, psychológ.
4.
Na stiahnutie: Prípravný ročník – Bulletin – TU